מתמודדים יחד – אירוע לציון יום בריאות הנפש "כִּי כֹּחַ עַז

המטרה שלנו היא לחזק את הכוחות הטבעיים הנמצאים בכולנו ולתת רשת ביטחון גמישה וחזקה לכל מי שהמערכות החברתיות הרגילות – במשפחה ובקהילה, לא נתנו לו מענה.
*במהלך חיינו – כולנו נהיה במצב בו נתמודד באופן ישיר או נלווה מי מהקרובים לנו ביותר – עם מצב נפשי. כולנו. ואנחנו חייבים להכיר בכך, להודות בכך ולדבר על כך.*
כל אחד מאיתנו ימצא את הדרך המתאימה עבורו להתמודד. כל הבחירות ראויות אם הן מתאימות לאדם. אנחנו כמערכת צריכים לתת טווח פתרונות רחב מספיק כך שכל אדם ימצא את המענה הנכון עבורו בנקודת הזמן הספציפית.
 
היציאה מהחצר האחורית קרתה. אך גם היא לא קלה וגם היא מייצרת אתגרים ומשברים משלה.
 
למבט שלנו תמיד קל יותר להתמקד במחלה או פציעה עם בביטוי פיזי מאשר תחלואת הנפש הסמויה.
 
אחד האירועים שנצרבו לי בזיכרון הוא ביקור שלי בבית החולים ברזילי, סמוך לתחילת המלחמה. ליד חייל שנפצע ברגלו בשדה הקרב וריכז את תשומת הלב של הצוותים הרפואיים וגם שלי, ישב חבר שלו, שלם בגופו, שלא אושפז אלא בא לבקר אותו. החבר המבקר חילץ אותו מתופת הטנק שנפגע מטיל. אותו ואת חברו שאינו בן החיים יותר. הוא עצמו היה כחוט השערה מלאבד את חייו אך הוא שמר על קור רוח והציל חיים.
 
ביציאה מהמחלקה שאלתי את עצמי ׳מי פצוע קשה יותר ומי צריך טיפול דחוף יותר, הבחור המטופל ששוכב במיטה ולכולם ברור ממה הוא סובל ואיזה טיפול ושיקום הוא צריך, או זה שישב לידו ובכלל לא טופל.’
אנחנו צריכים להישיר מבט ולא לתת לעצמנו את התחושה הכוזבת שאם הכל נראה בסדר – אז אין בנו צורך.
 
הצלחנו לצאת מהחצר האחורית בזכות הרבה מאוד שותפים לדרך שחלקם יושבים איתנו כאן – משרדי ממשלה, עמותות וארגונים, שרים וחברי כנסת ואנשים יחידים.
ראשית תודה לאכסניה – אני יודע כמה הנושא לא רק קרוב לליבה של רעיית הנשיא אלא ממש ממלא חלק נכבד מסדר יומה. אני לא יודע אם הפסיכולוגים יודעים אבל לרעיית הנשיא יש מניה בהסכם השכר שנחתם. וגם הנשיא מחויב לנושא שנים ארוכות, אני יכול להעיד על כך עוד מימיו כשר הרווחה. תודה על המחויבות שלכם ועל שפתחתם לנו את הבית ביום הזה ובכלל – אתם פותחים את ביתכם למערכת הבריאות באופן תכוף ובכך מבטאים את החשיבות הלאומית של המערכת, בשגרה ובחירום.
 
יום בריאות הנפש יהיה שלוב כנראה תמיד ביום השנה ל-7 באוקטובר וחלק מחגי תשרי המסמלים התחלה חדשה, ויום כיפור המחייב חשבון נפש. עברנו את אחד מאירועי בריאות הנפש המשמעותיים ביותר ואנחנו מכוונים להתחלה חדשה ומחוייבים גם לחשבון נפש.
כחלק מההחלמה הנפשית שלנו אנחנו צריכים גם שהחטופים ישובו, שהמפונים והעקורים ישובו לבתיהם, שהחיילים הפצועים יחלימו.״
 
*ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, ד״ר גלעד בודנהיימר* ״יום בריאות הנפש מאפשר לכולנו עצירה לתשומת לב והתבוננות בהתמודדות עם תחלואה נפשית. תחלואה נפשית כוללת כאבים אך גם תעצומות נפש של המתמודד, של משפחתו, ושל המטפלים.

כבר שנה שאנחנו מתמודדים יחד עם אחת המלחמות הארוכות בתולדות מדינת ישראל. מלחמה שהחלה עם הטבח הנורא בשבעה באוקטובר, שבו תפיסת הביטחון האישי והלאומי עברה זעזוע עמוק, הכאב הציבורי והאישי צמח לממדים עצומים לנוכח היקפי האכזריות והאובדן. המתח סביב החטופים, שלום חיילי צה"ל וכוחות הביטחון וההודעות על החללים, העקירה של רבים מבתיהם וחוסר הוודאות יצרו אצל רבים אווירת טראומה לאומית קשה. יחד עם הרבים שנפגעו במלחמה ישנם גם אלו המתמודדים יום יום, עוד טרם המלחמה וביתר שאת כעת.

אנחנו יכולים להתמודד יחד, בעזרת הכוחות פנימיים, והכוחות המשותפים של המשפחות והקהילות.״

‏https://youtu.be/7_KZdWE4QAk

שירה סולומון
דוברת משרד הבריאות

תגובות

תגובה באתר

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

תגובה באמצעות פייסבוק

כתבות אחרונות:
הבהרה בעניין זכויות יוצרים:

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים.
השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים"
אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות אלינו באמצעות הדוא"ל: ‏‪[email protected]‬‏

דיווח על פריט