מתחילים את היום עם הרב כהנא
העובדה שהחשמונאים – שהיוו מעוט שבמעוט – האמינו בה' ובטחו בו, ויצאו כחלשים ומעטים נגד הגיבורים והרבים, יצרה נס בתוך הנס הסופי של נפילת הרבים לפניהם. ומכיון שפך השמן בא רק לסמל את עיקר הנס – רבים ביד מעטים – ובתוך הנס הזה היה עוד נס של נכונות לסמוך על ה' ולצאת למלחמה, קבעו חז"ל דוקא שמונת ימים. כי היום הראשון, יום השמן המעט שאכן היה, סימל את המעט של החשמונאים שאכן היו, אבל כמו שרק הבוטח בה' היה מסוגל להאמין שהמעטים האלה ינצחו את הרבים, כך מי היה מאמין שממעט השמן יצא נס של הדלקת שמונה ימים? אך הקב"ה גרם לצמצום השמן, דוקא כדי שיראו שלמעט יש כח על-טבעי, כאשר הקב"ה כך קובע.
(הרב כהנא)