משפחה יהודית תובעת את המשטרה בטענה על אפליה כנגדה

העיר העתיקה. צילום: חדשות ימנים
תביעה הוגשה של 50 אלף שקל ע''י משפחה יהודית כנגד משטרת ישראל על אפליה משטרתית כלפיה: "כל הזמן אתה עלול לחוות השפלות מצד ערבים"

משפחה יהודית מהעיר העתיקה הגישה תביעה תקדימית בין היתר על פיצוי של 50 אלף שקלים בשל הפליה באכיפה השיטורית לאחר תגרה בעיר העתיקה שלטענת המשפחה החלה על ידי ערבי. בעוד שהשוטרים נכנסו לבית המשפחה ללא צו, ולקחו את בני המשפחה לתחנת המשטרה סרבו השוטרים לקחת תלונות כנגד הצד הערבי ואכפו את החוק בצורה מפלה כנגד היהודים. "אם את חקר האמת אנו מחפשים צריך לשמוע ולחקור באורח שווה את כל הצדדים" טען בכתב התביעה עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו אשר מייצג את המשפחה.

כמו כן, תובעת המשפחה את המשטרה על כניסה שלא כדין לחצרים הפרטיים ועיכוב שלא כדין לתחנת המשטרה. התביעה הוגשה בשל אירוע אלימות שהתרחש בעיר העתיקה לפני כשבועיים.

כפי שתואר בתביעה, התובע ובניו צעדו בדרכם לביתם במוצאי שבת בתאריך 31/10/2020 כאשר צעיר ערבי שהלך אל מול השלושה הכניס מרפק לאחד מהם. במקום התפתחה תגרה אליה הצטרפו מספר נערים ערבים, התובע לא נטל חלק בתגרה, אך במהלכה נפצע בנו בגבו.

"השלושה חזרו לביתם בלא שהייתה מעורבות או נוכחות כלשהי של שוטרים באירוע. בהגיעם לבית חש הבן כי החבלה בגב איננה שגרתית ובשלב מסוים הזמין מד"א. לאחר זמן הגיעו שוטרים לבית המשפחה" פירט עו"ד יאדו בכתב התביעה.

בהמשך נכתב כי "אחד השוטרים ביקש מהתובע לקרוא לילדים אולם בהעדר צו שיפוטי לא מיהר התובע להיענות לבקשה. השוטר בא להיכנס לתוך הבית אולם בני המשפחה התרו בו כי אסור לו להיכנס לתוך הבית בלא צו בית משפט. השוטר אמר משהו על 'פשע' וחרף התנגדות בני המשפחה נכנס לתוך הבית שלא כדין. השוטר נכנס לבית ויצא, ובשלב מסוים ביקש מהבן ששכב במיטתו להתלוות אליו. הבן מסר לשוטר כי הוא עם חבלת גב ומד"א אמורים להגיע ודרש מהשוטר במפגיע לצאת מהבית, אולם השוטר לא יצא".

בתביעה תואר כי אב המשפחה ובן נוסף עוכבו לתחנה, על אף שניתן לראות ממצלמות האבטחה כי האב אינו מעורב בתגרה וכי לאחר שהות של חצי שעה בתחנה הודו השוטרים כי הוא אינו מעורב ועל כן הוא משוחרר לביתו.

התביעה התקדימית בגין הפליה באכיפה השיטורית הוגשה משום שלאחר ששוחרר מהתחנה ביקש התובע להגיש בעצמו תלונה בגין אותה תגרה, בטענה שהבן שלו נפצע בתגרה וההתגרות שבאה מצד אותו ערבי פגעה בביטחון שלו ושל משפחתו במרחב הציבורי.

התובע נדרש להמתין מחוץ לתחנה, ולאחר חצי שעה של המתנה ניגש התובע לשוטר בכניסה וביקש להיכנס ולהגיש תלונה בתחנה. ע"פ כתב התביעה, השוטר השיב כי השוטרים בפנים עסוקים וכי התובע צפוי להמתין אף שעתיים להגשת התלונה.

עו"ד מנשה יאדו נימק את הטענה להפליה בכתב התביעה "השאלה הראשונה שנשאלת מדוע עוכבו התובעים ולא עוכב במקביל הערבי? הלא דובר בתגרה ומה גם שהערבי החל. השאלה השנייה והלא פחות קשה שמופנית למשטרה היא מדוע לא גבו השוטרים במידית תלונה מהתובע. שהרי השוטרים חוקרים את האירוע, הבן נחקר באותה שעה על האירוע- מדוע לא לקבל תלונה מהתובע על חלקו של הצד השני בתגרה?".

בנוסף הדגיש כי "לא רק שהשוטרים לא גבו מיזמתם גרסה לעניין החלק של הערבי באירוע אלא שייבשו הם את התובע עד לאחר שנאלץ הוא לחזור לביתו תוך סירוב למעשה של השוטרים לקבל תלונה על חלקו של הערבי ולקבל מידע על האירוע בכללותו".

"לא ייתכן כי מצד אחד בבהילות חוצה קווים נכנסים השוטרים לתוך חצרו של התובע ומעכבים אותו לפני בירור בסרטונים, ומצד שני, בגין אותו אירוע בדיוק, דוחים ודוחים את קבלת הגרסה כלפי הצד הערבי אותו לא עיכבו השוטרים מלכתחילה ולא גבו נגדו תלונה בדיעבד" תמה עו"ד יאדו.

עוד טען בא כוחו של התובע, תושב העיר העתיקה בכתב התביעה כי "משטרת ישראל מגדילה את הפגיעה בביטחון האישי של התובע ושל בני משפחתו ושל ציבור המתיישבים בכללותו באופן האכיפה אגרסיבי, ובמקרה זה חוצה את גבולות החוק, כאשר כלפי הערבים לא מופעלת אותה אכיפה".

"התחושה הכללית היא שכל הזמן אתה עלול לחוות השפלות וקללות או סתם נביחה פראית של ערבים ברחוב, ואיך לך מה לעשות עם זה. בירושלים אנחנו תמיד סובלים מהתגרויות, למרות שאנחנו רוצים לחיות חיים נורמליים" תיאר אב המשפחה לאחר האירוע, "מנסים להפחיד אותנו, ממש באופן יומיומי ורוב האנשים מתרגלים להבליג. המצלמות מתעדות הכל אבל כמעט תמיד משתמשים בזה לרעת היהודים. אף אחד לא יתערב לטובת היהודים רק בגלל שתועדו השפלות שלהם במצלמות".

בנוסף סיפר האב, אשר תובע את המשטרה, כי בנו אובחן עם שבר בחולייה בגב וכי ביום שלישי שלאחר מכן, ה- 3/11/2020 הלך הבן הפצוע בעצמו לתחנה והגיש תלונה מצדו על אותו אירוע תקיפה, והשוטרים אפילו לא חקרו אותו על כך.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו מסר "האכיפה הבלתי שוויונית בעיר העתיקה היא תופעה עליה אנו מקבלים תלונות חוזרות ונשנות במשך שנים כבר. הגיע הזמן לתת למשטרה להתמודד עם התביעה שחושפת אירוע מובהק של אכיפה חד צדדית כלפי יהודים וצריך להבין שהתוצאה המצערת היא מתן אומץ לערבים להתגרות ולהציק ליהודים. כי הוא יוצא מתוך הנחה שיש סיכוי טוב שהמשטרה לא תחפש אותו".

כתבות אחרונות
ימנים בטוויטר
Twitter feed is not available at the moment.
הבהרה בעניין זכויות יוצרים

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים.
השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים"
אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות אלינו באמצעות הדוא"ל: ‏‪[email protected]‬‏

תגובות

✎ תגובה באתר

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

✎ תגובה באמצעות פייסבוק