הקרב על אתרי המורשת | החשש: השתלטות וניכוס מצד הרשות הפלסטינית

צילום: שומרים על הנצח

מאות אתרי מורשת וארכיאולוגיה ביהודה ושומרון עלולים לצאת משליטה ישראלית, על פי המפה שפורסמה יחד עם תכנית טראמפ, כך נחשף הבוקר (שלישי) בידיעות אחרונות.

הרשימה, שהועברה ליושב ראש הכנסת יריב לוין ולגורמים נוספים, תידון היום במהלך ישיבת ועדת חוץ ובטחון שתתכנס היום בצהרים, בסוגיית פעולות הממשלה כנגד ההשתלטות הפלשתינית על שטחי c, דיון אותו יזמו חברי הכנסת שלמה קרעי, מתן כהנא ומשה ארבל.

ביהודה ושומרון ישנם כ-6,000 אתרי עתיקות המוכרים לעולם המחקר והארכיאולוגיה, אולם רק כ-2,300 מהם הוכרזו כאתרי עתיקות באופן רשמי.

בעקבות הצהרת טראמפ ערך ארגון "שומרים על הנצח" סקר חירום עבור "פורום שילה", ב-365 אתרי עתיקות מרכזיים, בעלי חשיבות למורשת הלאומית.

על פי המיפוי, מתוך 365 אתרים שנסקרו, 258 נמצאים כיום בשטחי C, אולם על פי מתווה טראמפ, כ-30% מהם אמורים להיות חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית.

צילום: שומרים על הנצח

135 אתרי מורשת שנמצאים כיום בשליטה ישראלית יעברו לשליטה פלסטינית. בין הבולטים בהם: מבצר הורקניה החשמונאי שבצפון מדבר יהודה, מבצר קיפרוס החשמונאי בבקעת הירדן, ארמונות החשמונאים שליד יריחו, העיר שומרון (סבסטיה), מזבח יהושע בהר עיבל, תל ביתר, תל מעון, תל חברון, ועוד.

כיום, רוב אתרי העתיקות ביהודה ושומרון סובלים משוד וביזה באופן תדיר, ורק צוות מצומצם במנהל האזרחי אמון על אכיפת החוק ומניעת ביזה במקום. בנוסף, לאחרונה פועלת הרשות הפלסטינית לנכס ולהשתלט על אתרי מורשת, ולהפכם ל"אתרי מורשת פלסטינית", תוך העלמת סממנים של ההיסטוריה היהודית, ןדחיקת מטיילים ישראלים מהמקום. כך קרה בין השאר בעיר סבסטיה, בירת ממלכת שומרון, ובמבצר החשמונאי "תל ארומה".

צילום: שומרים על הנצח

החשש המרכזי הוא, כי מגמות אלו יחריפו ביתר שאת, ויגרמו למחיקה נוספת של היסטוריה וארכיאולוגיה באתרים שיישארו מאחור.

"לצערנו, מדינת ישראל לא שמרה ב־20 השנים האחרונות על אתרי המורשת שלה", אומר איתן מלט, רכז הפעילות בארגון "שומרים על הנצח". "הם הוזנחו שוב ושוב על ידי הממשלה וזכו למקום מאוד לא מכובד בסדר העדיפויות. 4,000 שנות היסטוריה צריכות לקבל יותר כבוד. אנחנו דורשים ממקבלי ההחלטות לתת את דעתם על אתרי המורשת הלאומית שלנו, ולשמור עליהם בצורה יעילה, גם אם זה דורש קצת משאבים או הזזה של המפה ימינה ושמאלה".

צילום: שומרים על הנצח

מנכ"ל תנועת רגבים, מאיר דויטש, מוסיף: "ההסכמות בענייני ארכיאולוגיה בהסכמי אוסלו כשלו באופן מוחלט. מנגנון התיאום לא פעל מעולם, ואתרי העתיקות עוברים מאז פעולות שוד חוזרות ונשנות המרוקנות אותם מממצאים ומונעים את היכולת לחקור אותם באופן מדעי. ישנם אתרים הנמצאים על סף אובדן וכליה, במקביל להשתלטות מצד הרשות הפלסטינית על אתרים מרכזיים במטרה לנכס אותם לעצמה ול'מורשת הפלסטינית'".

כתבות אחרונות
ימנים בטוויטר
Twitter feed is not available at the moment.
הבהרה בעניין זכויות יוצרים

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים.
השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים"
אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות אלינו באמצעות הדוא"ל: ‏‪[email protected]‬‏

תגובות

✎ תגובה באתר

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

✎ תגובה באמצעות פייסבוק