המינהל האזרחי מעכב שוב את הנגשת מערת המכפלה

מערת המכפלה. צילום: דוברות המשטרה

רבות כבר נאמר על המצוקה הקשה של האנשים בעלי מוגבלות בבואם למערת המכפלה אשר בחברון. למעלה משני מיליון מבקרים בשנה במערת המכפלה מקום אשר מקודש לבני כל הדתות והלאומים.

חרף זאת המקום אינו נגיש כלל לאנשים עם מוגבלות . קרוב למאה מדרגות מחכות למי שבא למקום להתפלל לבקר או להשתתף בשמחה. לפני שנתיים אף נפל בדרך למקום בחור בשם מוטי אוחיון אשר מרותק לכיסא גלגלים התהפך ונפטר.

כידוע בהסכם חברון סוכם ששטח מערת המכפלה הינו בשליטת הווקף הפלסטיני ונאסר על היהודים לעשות כל פעולה שתשנה את הסטטוס קוו במקום.

עקב כך המקום אינו מקורה ואינו ממוזג, בחורף נופל גשם על המתפללים ובקיץ חמסין מכה במבקרים הרבים. אולם כל זה תקוע עקב הסכם חברון. נושא ההנגשה לכאורה היה צפוי להיפתר בדרך של הסכמה שכן ישנם אנשים עם מוגבלות בשני הצדדים הן היהודי והן המוסלמי.

חרף זאת התעקש הווקף עשרות שנים לא לאשר את ההנגשה. בשנים האחרונות חלה התעוררות ציבורית גדולה בעניין על ידי ארגון זכויות האדם בצלמו שרתם לעניין קרוב למאה חכ"ים ושרים וארגונים רבים.

ואכן וועדת חוץ וביטחון התכנסה בעניין שלשה פעמים במטרה לקדם את ההנגשה חרף התנגדות הערבית המקומית. בשנה האחרונה ביקרו במערה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון (דאז) נפתלי בנט והודיעו שהם מאשרים את ההנגשה אף ללא הסכמת הצד השני,

מה שהצריך הוצאת צו הפקעה מידי הווקף. ואכן לפני כחודשיים חתם שר הביטחון על צו ההפקעה שפורסם מיידית וניתן היה להגיש התנגדויות להנגשה. חרף הטענות הרבות על התנגדות הערבית להפקעה הוגשו שני התנגדויות אחת ארגון השמאל הקיצוני עמק שווה אשר ממומן על ידי האיחוד האירופי והקרן לישראל חדשה. ואחת על ידי עיריית חברון. בדרך כלל מוגשים מאות ואף אלפי התנגדויות לתכניות בניה שונות. וועדות התכנון והבניה דוחות ברוב מוחץ של המקרים כבר בדיון הראשון את כל ההתנגדויות. אולם לא כן במקרה שלנו. שהוועדה מסרבת להתכנס בטענה שיש לבדוק משפטית קודם את ההתנגדויות.

השבוע הייתה אמורה להתכנס מועצת התכנון מטעם המינהל כדי לדון בבקשה ולאשר אותה אולם המינהל מסרב לכנס את הוועדה למרות הנחיות הדרג המדיני והביטחוני בטענה שמדובר בעיתוי נפיץ ביטחוני.

בארגון בצלמו תקפו בחריפות רבה את המינהל ואמרו אחרי שהמינהל סרב אפילו לאפשר דיון פומבי בעניין בכנסת בטענה שהדיון יגרום למלחמת דת, המינהל ממשיך לתקוע מקלות בגלגלים פשוטו כמשמעו. אנחנו קוראים לשר הביטחון שהביע תמיכה פומבית בהנגשת מערת המכפלה להתערב בענין ולהורות למינהל מיידית לכנס את הוועדה עוד היום כדי לאשר את ההנגשה. לא ייתכן שזכויות אדם יפגעו בשל חשש דימיוני מהטרור שלא קיים.

כתבות אחרונות
ימנים בטוויטר
Twitter feed is not available at the moment.
הבהרה בעניין זכויות יוצרים

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים.
השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים"
אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות אלינו באמצעות הדוא"ל: ‏‪[email protected]‬‏

תגובות

✎ תגובה באתר

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

✎ תגובה באמצעות פייסבוק