מתחילים את היום עם הרב כהנא
משה היה יכול לעשות "חשבון", ולהימלט מהבעיה. היה יכול לומר: האם כדאי לי להסתכן בהריגת המצרי? וכי לא יותר טוב שאעלים עין מזה ואשאר בן מלך ובכך אוכל לעזור לישראל בעתיד? ועוד: אולי לא כדאי לי להורגו, מאחר שכבר הרג את היהודי, ואיזו תועלת יש מהריגת המצרי? האם בזה יחיה היהודי? ועוד: אולי אסור לי בכלל להסתכן, מאחר שלא מדובר בהצלת יהודי, שהרי היהודי כבר נהרג? ועוד: אולי אסור לי להרוג את המצרי, שהרי איני בית דין ואולי חל עלי הפסוק: "גם ענוש לצדיק לא טוב "? ואם משה היה פוליטיקאי הרי הוא היה צריך לחכות שהוא יהיה מלך מצרים בתור הבן של פרעה ובנתים "להשפיע מבפנים" כמיטב המסורת של המפד"ל…
אך משה הבין שחשבון זה אינו נכון, הוא הבין, שבמצב של חילול השם, כל הטענות הללו אינן מספיקות.
(הרב כהנא)