מתמודדים יחד – אירוע לציון יום בריאות הנפש "כִּי כֹּחַ עַז

*רעיית נשיא המדינה, מיכל הרצוג:* ״אני רוצה לשתף אתכם במסע שערכנו, הנשיא ואני, והצוות שלנו, בשלושת הימים האחרונים. ערכנו מסע בכל היישובים, הקהילות, הבסיסים, והאתרים שנפגעו. פגשנו אנשים שיום השנה הציף אצלם את האירועים, משפחות שכולות שעבורן הזמן עמד מלכת. פגשנו קהילות שאט אט חוזרות לבתיהם, וראינו המון חוזק, אבל גם חוזק שהוא שברירי מאוד.

אני נפעמת מההתייצבות האדירה שלכם: של יחידים, של מתמודדים זה מכבר, של העמותות והארגונים האזרחיים, אלו שהוקמו בן לילה, ואלו שהביאו ניסיון ארגוני של עשרות שנים לזירת האסון חסר התקדים הזה. המוכנות שלכם להתייצב במקומות הכי חשופים וכואבים בנפש – היא מופת של אנושיות, של ערבות, של חמלה ושל אמונה באדם, ובכוחות האדירים הגלומים בו. אני נפעמת מהעשייה הנחושה ומצילת הנפשות של אנשי ונשות משרד הבריאות, בראשותכם השר אריאל בוסו והמנכ"ל משה בר סימן טוב.

המלאכה המונחת לפתחנו עוד רבה, ואת ההשלכות המשמעותיות של השבעה באוקטובר ושל המלחמה אנחנו עדיין רחוקים מלגלות. אנחנו עדיין חיים בתוך הטראומה, ונמצאים בעיצומה של העשייה, שמשתנה ומתפתחת כל העת; והמפגש בינינו הוא הזדמנות להפנות זרקור אל העבודה הרבה שנעשתה, אבל גם לשאול גם מה אפשר לעשות יותר, למי עדיין לא הגענו, אילו עוד חסמים עומדים בפני המתמודדים ובפני המטפלים, וכיצד נוכל לתמוך גם במטפלים שעברו שנה תובענית ומטלטלת מאין כמותה.״

*שר הבריאות אוריאל בוסו:* "אנחנו מציינים היום לראשונה במדינת ישראל את יום בריאות הנפש הבינלאומי. בימי שגרה, זהו יום סמלי, שנועד לקדם את המודעות הציבורית לנושא. אולם השנה, לשיח סביב בריאות הנפש יש משמעות עמוקה הרבה יותר, בזמן שאנו ממשיכים להתמודד עם ההשלכות הטראומטיות של השבעה באוקטובר – יום ששינה את האומה שלנו לנצח והותיר אחריו צלקת בנפש הקולקטיבית של ארצנו.

יום בריאות הנפש, לא נועד רק להגברת המודעות – היום הזה הוא קריאה לפעולה. אנחנו אומרים בפה מלא – תחום בריאות הנפש הוא כבר לא החצר האחורית של מערכת הבריאות. הוא ראשון במעלה. עלינו כמדינה וכחברה חפצת חיים לא רק להכיר בצלקות, אלא להבין שעלינו להיות שם בשבילם – אלו שנפגעו במלחמה ואלו שמתמודדים עוד לפניה. כשר הבריאות, אני מחויב לדאוג להקמת רשת תמיכה מקיפה לכולם. להבטיח שלכל מי שסובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית, חרדה, דיכאון או כל צורה אחרת של מצוקה נפשית – תהיה גישה לעזרה לה הוא זקוק.

אנחנו עמלים במשרד במאמץ אדיר ובהשקעת משאבים נכבדים במטרה לייצר פתרונות ומענים ולקדם את המערכת – כדי להבטיח שמה שהיה – לא יהיה עוד. בתקופה הקשה הזו, אנחנו הופכים את התחום למשימה לאומית. מערך בריאות הנפש הציבורי היה בחסר לפני המלחמה ואנחנו נחושים להביא לתיקון לדורות קדימה.

"מאמצי המשרד והממשלה לבדם אינם מספיקים. אני קורא לכולם – בני משפחה, חברים, שכנים, מנהיגי קהילות – להושיט יד, להקשיב ולתמוך באלה שעשויים לסבול בשקט. אנשים רבים חשים בושה או סטיגמה סביב הנושא. חשוב שתדעו – אתם לא לבד. בקשת עזרה אינה סימן לחולשה אלא סימן לאומץ. זהו מעשה של חוסן, ושל שליטה על החיים לאחר הכאוס הגדול".

* מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב*
״במשך שנים אמרנו שצריך להוציא את מערכת בריאות הנפש מהחצר האחורית של מערכת הבריאות. לתת לה את המקום המרכזי שלה, את תשומת הלב הניהולית ואת המשאבים הראויים. הכנס הזה כאן, בבית הנשיא, במקום המסמל את הממלכתיות במובן הרחב ביותר שלה, בעין תשומת לב והקשב הציבורי הוא הוכחה נוספת לדרך המשמעותית שעשינו להשגת המטרה ולכך שאנחנו כבר לא בחצר האחורית.
 
מערכת הבריאות הישראלית מתמודדת עם שורה ארוכה מאוד של אתגרים שכל אחד מהם קיומי בפני עצמו ועם כל האתגרים האלה – אין נושא חשוב ומרכזי יותר – לו אנחנו מקדישים יותר תשומת לב ניהולית ומשאבים מאשר בריאות הנפש.

לפני מספר ימים נחתם הסכם שכר חדש עם ההסתדרות הרפואית. בקרוב מאוד ייחתם גם הסכם השכר עם הסתדרות הפסיכולוגים באופן שיאפשר, כך אנחנו מקווים, הגדלה משמעותית של מספר הפסיכולוגים העובדים בשירות הציבורי ובאחוזי משרה הולכים ועולים.

אנחנו פועלים לייצר אינטגרציה משמעותית בין בתי החולים הכלליים למרכזים לבריאות הנפש. זה תהליך שקורם עור וגידים הלכה למעשה.
 
אנחנו רק בתחילת המסע. זה תהליך כואב וקשה – הוא כרוך בהרבה שינויים שמטבעם מערערים מוסכמות שהיו נהוגות במשך שנים – אך אם אנחנו רוצים להצליח – ואנחנו חייבים להצליח –אנחנו חייבים להשתנות ולהוביל את השינוי יחד בבטחה.
 
לעם בישראל יש חוסן נפשי יוצא דופן. זה עם של שורדים – שמצליח לשמור על קור רוח, שלווה נפשית, שמחת חיים ותחושת משמעות קיומית עמוקה – בכל נסיבות חייו הרצופות ביותר מדי טרגדיות. קהילות חזקות, משפחות חזקות ותחושה עמוקה של עזרה וערבות הדדית – מייצרות קיר ברזל נפשי חברתי ברמה הלאומית.  

תגובות

תגובה באתר

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

תגובה באמצעות פייסבוק

כתבות אחרונות:
הבהרה בעניין זכויות יוצרים:

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים.
השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים"
אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות אלינו באמצעות הדוא"ל: ‏‪[email protected]‬‏

דיווח על פריט