המשטרה תפצה קטין שהופשט בתחנת המשטרה "פרקטיקה בלתי-חוקית ופוגענית"

צילום: דוברות המשטרה
המדינה תפצה קטין בגין חיפוש בהפשטה שנערך על גופו ללא הצדקה ואיזוקו למשך שעות ארוכות • "ההפשטה לוקה בנסיבות העניין באי-סבירות קיצונית ורשלנות", קבעה השופטת • עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו: "פיצוי הולם על פרקטיקה בלתי חוקית ופוגענית שהושרשה בתחנת לב הבירה בירושלים"

בית משפט השלום בירושלים פסק כי המדינה תפצה קטין בסכום של 13 אלף ₪, בעקבות חיפוש בהפשטה שנעשה לקטין בתחנת משטרה בעת מעצר ואיזוקו למשך שעות רבות.

הפיצוי ניתן בעקבות תביעה של הקטין כבן ה-14 ובני משפחתו, שהוגשה באמצעות ארגון "חוננו". התביעה הוגשה על רקע מעצר של הקטין בביתו בשעה מוקדמת, במהלכה הובל אזוק לניידת שחנתה במרחק רב מהבית, והמשיך להיות אזוק גם לאחר שהגיע לתחנת המשטרה.

בתחנה, נדרש הקטין להתפשט ונותר בתחתוניו בלבד, בעת שנערך חיפוש על גופו. לאחר האירוע פנה הקטין לקצין תלונות הציבור של משטרת ישראל, שבתגובה קבע כי החיפוש על גופו בהפשטה היה תקין ואינו חרג מהנהלים.

בתביעה נטען כי החיפוש הגופני והותרתו של הקטין בתחתוניו בלבד נעשו ללא כל הצדקה, באופן בלתי מידתי וקיצוני, תוך פגיעה בכבודו. עוד נטען כי הותרתו של הקטין אזוק למשך זמן רב מהווה רשלנות, והפרה של סעיפים מחוקי יסוד כבוד האדם, חוק המעצרים וחוק הנוער בנוהל האיזוק.

פסק הדין ניתן על ידי השופטת עדי בר-טל, שכתבה כי "הפשטה של אדם היא צעד חריג אשר אינו יכול להוות אמצעי ראשון לצורך חיפוש בשלב בו מובא אדם למעצר". עוד קבעה השופטת כי עריכת החיפוש בהפשטה שנעשתה לקטין "לוקה בנסיבות העניין באי-סבירות קיצונית ורשלנות".

בנוגע לאיזוק הקטין הביעה השופטת בר-טל את הסכמתה עם התובע כי הותרתו של הקטין אזוק למשך שעות ארוכות, בעת שהתנהג באופן רגוע וללא כל חשש לאלימות אינה מוצדקת ומהווה נזק.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, שייצג את בני משפחת הקטין בתיק התביעה, מסר: "לאחר שלוש שנים של מאבק משפטי בגין הפשטה פוגענית ובלתי מוצדקת של קטין, ולאחר שההפשטה קיבלה גיבוי מלא של קצין תלונות הציבור של משטרת ישראל, של ראש מפל"ג התשאול של ימ"ר ירושלים ושל ראש תחום תורה והנחיה סיור במשטרת ישראל – קבע בית המשפט כי ההפשטה של הקטין הייתה בלתי סבירה בצורה קיצונית.

מדובר בפרקטיקה בלתי חוקית ופוגענית שהושרשה בתחנת לב הבירה בירושלים ונהגה שם שנים ארוכות בניגוד לכל אמות המידה הרלוונטיות. ביהמ"ש פסק פיצוי הולם אשר מבטא הן את הפגיעה בקטין והן להבנתנו את מורת הרוח מניהול הליך עקר ומסורבל במטרה לגונן על אותה הפשטה".

כתבות אחרונות
ימנים בטוויטר
Twitter feed is not available at the moment.
הבהרה בעניין זכויות יוצרים

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים.
השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים"
אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות אלינו באמצעות הדוא"ל: ‏‪[email protected]‬‏

תגובות

✎ תגובה באתר

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

✎ תגובה באמצעות פייסבוק